Abda - A szörnyen hangos krosszmotor kedvelői és a lakosok jól megférnek egymással. Legalábbis Abdán, mert persze sok helyen mély árkot ástak egymás közt. A példaként hozott faluban másképp ástak: tereppályát építettek, lakott területtől távol.
A legtöbb helyen a krosszmotorosok plusz lakosok képlet egyenlő a háborúval. Akik nem kedvelik ennek az extrém sportnak a híveit, azok a gép hangjára, gyorsaságára, erejére hivatkoznak és arra: vannak, akik közúton kockázatos mutatványokat adnak elő a kecsesen méltóságteljes kinézetű kétkerekűekkel. Az ellenérzések néhol odáig fajultak, hogy drótot feszítettek ki a lakosok az utakra, életveszélyes helyzetet teremtve. Abdán viszont az eldurvulást megelőzve a motorosok megfelelő környezetet kerestek szenvedélyüknek. Gondoltak másokra, pedig ez nem divat. Meggyőződésük: lehet úgy szórakozni, hogy az nem zavar másokat.
|
Így is lehet: Az abdai egyesület tagjai olyan helyen hódolnak hobbijuknak, ahol ezzel nem zavarnak másokat. Képünkön Preistrommer Norbert. Fotó: Krizsán Csaba |
Az abdai Extrém Motoros Sportegyesület tavaly kezdte kiépíteni a speciálisan krosszmotoroknak, quadoknak, azaz négykerekű terepmotoroknak és enduróknak, azaz erdőmotoroknak szánt pályát, a falutól három kilométerre északnyugatra. Azon a részen, amit a helybeliek úgy ismernek: „Karrós". Azóta el is készült: ezerhétszáz méteres szakasz, fordulókkal, ugratókkal, emelkedőkkel, lejtőkkel. A helyi vállalkozások támogatásáért és a földterületet használatra felajánlóknak nagyon hálásak. Akadt, akik munkagépeiket hozták, mások saját kézi erejükkel, anyagiakkal járultak hozzá az akadálypályához, ami társadalmi munkában készült. A legelején nem kis feladat volt, hogy a helyén összeszedjék a szemetet: mintegy negyven kocsival szállítottak el. Minderről lapunknak Bogdán Róbert számolt be.
„Igyekszem jó útra terelni a krosszmotorosokat, mert nem közútra való ez a stílus: terepen sokkal extrémebb és – talán meglepő –, de biztonságosabb is, mint autók közt." |
Az egyesületi elnök alapelve: „élni és élni hagyni". Arról is kérdeztük, miért lehet annyira szeretni a terepmotorozást. Szerinte a vezetés, a száguldás élményéért, s mert ez a műfaj izgalmasabb, változatosabb, mintha aszfalton hajtana az ember. Elmondta azt is, hogy az év elején megalakult egyesület célja az utánpótlás nevelése, felkészítése a versenyzésre. És persze a szórakozás, a kikapcsolódás. A pályát úgy alakították ki, hogy hétvégi családias összejöveteleket is tudjanak tartani. Az egyesület huszonöt tagjának többsége abdai. Akadnak köztük egészen fiatalok, nyolc- és tizenkét évesek, sőt, már négy és fél éves gyermekeiket is hozzák a szülők quadozni. A legidősebb „pilóta" náluk ötvennégy esztendős, s mint tudjuk: öreg motoros nem vén motoros.
Miért jó a falunak?
– Korábban többen háborogtak a krosszmotorosok miatt, mivel közúton nem is szabadna használni. Viszont mióta nálunk megvan a pálya, sokkal kevesebb az ilyen panasz – mondta el Szabó Zsolt abdai polgármester és hozzátette: nagy előny a településnek, hogy az extrémsport-egyesület felszámolta az illegális szemétlerakót, ami a pálya helyén volt. Rendben tartja azt a területet, sőt, azzal, hogy oda járnak, a fatolvajlás is kevesebb. Szerinte példát mutattak az abdai motorosok.